Cooperatie Sterk Midden-Drenthe U.A.

  • Home
  • Coöperatie
    • Geschiedenis
    • Organogram
    • Wie is wie?
    • Ledenraad
    • Statuten
    • Webshop
  • Diensten providers
    • Providers
    • Vergelijken
    • Video’s Providers
    • Zakelijk
      • Trined zakelijk
      • WeServe
    • Download brochures
  • Aanleg
    • Voorbereidingen
    • Verhuizen
    • Technische handleiding
    • Specificaties Fritz!box 5490
  • Nieuws
    • Glasvezel…en wat nu?
    • Videopagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contact
    • Veelgestelde vragen
    • Afspraak huisaansluiting
    • De glasvezelapp
    • Actuele storingen
    • Sleutelstudent Computerhulp aan huis.
    • Privacyverklaring
U bevindt zich hier: Home / Contact / Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heeft u na het lezen van de veelgestelde vragen toch nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier, door een e-mail te sturen (info@sterkmiddendrenthe.nl) of te bellen naar: 0593-760021.

Algemeen

Is mijn apparatuur wel geschikt voor glasvezel?

De glasvezelverbinding die u straks in huis heeft, is van hoge kwaliteit. Deze hoge kwaliteit komt echter pas tot stand wanneer de apparatuur eveneens van goede kwaliteit is. Waar moet u op letten aangaande uw huidige apparatuur?

Televisie via de coax (DVBC)
Wat apparatuur betreft geldt altijd: wanneer u nu Ziggo gecertificeerde apparatuur gebruikt is deze ook geschikt voor DVBC via de glasvezel. Zo zijn Ziggo gecertificeerde, platte tv-toestellen altijd uitgerust met een digitale ontvanger en een sleuf voor een Cl-module waarin een smartcard geplaatst kan worden. Met zo’n smartcard kunnen gecodeerde zenders bekeken worden.

Heeft u geen Ziggo gecertificeerd toestel met digitale ontvanger, dan heeft u een externe digitale ontvanger nodig. Deze wordt niet altijd door de provider geleverd! Voor een paar tientjes zijn ze echter te koop, bij een elektronicazaak of bijvoorbeeld op Marktplaats. Externe digitale ontvangers zijn er in allerlei soorten en maten, onder andere met een harde schijf om tv-programma’s op te kunnen nemen. Echter, hoe uitgebreider de ontvanger, hoe hoger de prijs. Zit u nu bij Ziggo. dan kunt u de bestaande ontvanger blijven gebruiken – met een smartcard van uw nieuwe provider.

Interactieve televisie via UTP
Heeft u voor interactieve televisie gekozen, dan krijgt u een mediabox. Deze mediabox krijgt digitale televisiesignalen aangeleverd via een UTP(internet) kabel en zet deze signalen om naar beeld en geluid. Een HDMI kabel, die meegeleverd wordt, zorgt voor verbinding tussen de mediabox en televisie.

Vaste telefoon en computer(s)
Uw bestaande standaard telefonie apparatuur is en blijft bruikbaar en kan worden aangesloten op de nieuwe Wifi router van de provider. Hetzelfde geldt voor uw vaste computer(s).

Beveiligingsapparatuur
Indien u gebruik maakt van speciale beveiligingsapparatuur over de telefoonlijn is het raadzaam informatie in te winnen bij de organisatie die deze apparatuur heeft geplaatst. Wellicht is het zonder aanpassing gewoon inzetbaar, maar het kan zijn dat een kleine aanpassing noodzakelijk is om de voorziening te laten werken.

Zijn er nu extra aansluitkosten, of niet?

Na de actieve vraagbundeling is op een gegeven moment besloten om latere inschrijvers €75-. aansluitkosten te laten betalen. Dit om de vroege inschrijvers te ‘belonen’ . Echter de coöperatie en de leden zijn gebaat bij groei van het aantal leden dat diensten afneemt. Vandaar dat net voor de aanleg besloten is om een actie in te voeren die de €75 aansluitkosten kwijtschelden bij die leden die hiervoor hadden getekend en zich er bewust van waren dat ze €75 extra moesten betalen. Verder wordt met deze actie nieuwe inschrijvers de kans gegeven om ook alsnog gratis in te kunnen schrijven. Tot twee weken voordat we een huis in de uitrol voorbij zijn, geldt deze actie. Daarna worden de werkelijke aansluitkosten in rekening gebracht en die kunnen per aansluiting verschillen.

Wat is glasvezel en hoe werkt het?

Een glasvezel is een dunne draad van glas. Via de glasvezel wordt informatie getransporteerd met de hoogste snelheid die mogelijk is: de snelheid van het licht. De lichtsignalen verplaatsen de gegevens, bijvoorbeeld voor internet, telefonie en televisie. Bij koperdraad (de huidige telefoonlijnen en televisiekabels) gaat dit via elektrische stroompjes. Glasvezel is velen malen sneller dan de huidige kabels en heeft een enorme capaciteit. Vandaar dat glasvezel veel meer mogelijkheden heeft dan ADSL of kabel.

Waarom glasvezel

Volgens de huidige stand der techniek is een glasvezelnetwerk het snelst denkbare netwerk met de grootste bandbreedte. Bij een glasvezelnetwerk is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid. Bij een kopernetwerk is dit niet het geval. Dit is van belang voor het versturen van grote bestanden zoals films, foto’s, het werken in de cloud, werken vanaf huis en bijvoorbeeld beeldbellen in HD op een groot scherm. Daarnaast is een glasvezelnetwerk duurzaam het verbruikt tot 50% minder energie dan een kopernetwerk.

Is mijn internet nu echt zo beroerd?

Ja, in vergelijking tot vele delen van het land hebben wij, met name in de buitengebieden, lage internetsnelheden.Om klaar te zijn voor de toekomst willen wij graag een glasvezelnetwerk in de grond wat is berekend op toekomstige veranderingen zonder beperkingen tegen een gelijkwaardig tarief als wat u nu gewend bent. Met name op het gebied van zorg gaat er de komende jaren heel veel veranderen. Test de snelheid van uw internet maar eens op: sterkmiddendrenthe.nl/speedtest/

Wie kan zich inschrijven op het glasvezelnetwerk van Sterk Midden Drenthe?

Het glasvezelnetwerk is bedoeld voor het buitengebied van de gemeente Midden-Drenthe. Iedereen binnen de gemeentegrenzen, particulier of zakelijk, niet behorende tot het aansluitgebied van Reggefiber, die nu nog geen glasvezel heeft, valt hieronder. Om erachter te komen of uw adres behoort tot de doelgroep, kunt u uw postcode te checken. Dit kunt u laten doen door de Coöperatie.

Wij wonen net buiten de gemeente grens, kunnen wij ook meedoen aan jullie initiatief?

Ons initiatief richt zich primair op Midden Drenthe echter we durven best over gemeentegrenzen heen te kijken als desbetreffende panden logischer-wijs eerder bij ons dan in hun eigen gemeente aangesloten kunnen worden. Stuur ons een Googlemaps gedeelte van jullie woonomgeving opdat de overige huizen zichtbaar zijn en de vanzelfsprekendheid blijkt over bij wie jullie het beste kunnen worden aangesloten. Als dat bij ons project past dan zullen jullie je eigen buurtbewoners moeten mobiliseren om zich schriftelijk bij ons aan te melden.

Ik woon in een gebied waar geen kabel ligt. Worden wij ook aangesloten op glasvezel?

Iedere inwoner in de gemeente Midden Drenthe die nog niet op een glasvezelnetwerk is aangesloten kan meedoen.

Ik woon in een recreatiewoning op een vakantiepark, kom ik ook voor glasvezel in aanmerking?

Wanneer u een ontheffing heeft voor permanente bewoning wordt u gelijk behandeld als particuliere aansluitingen elders. Vakantieparken zonder ontheffing zullen ieder ongeveer 65 procent deelname moeten hebben om aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk.

Wanneer start de aanleg van het glasvezel

Het project wordt Europees aanbesteed. De tender heeft uitgewezen dat uiteindelijk drie bedrijven geschikt zijn bevonden het glasvezelnetwerk te kunnen aanleggen. De uiteindelijke gunning is in november 2016. Start aanleg in januari 2017. Eind 2017 moet de aanleg klaar zijn.

Heb ik in mijn woning nieuwe kabels nodig als de glasvezelkabel en het modem eenmaal zijn aangelegd?

Op het glasvezelmodem kunnen de bestaande televisie- , telefoon- en/of internetkabels gemakkelijk worden aangesloten. Ook draadloos internet blijft gewoon mogelijk. Voor digitale televisie heeft u wel een speciale nieuwe kabel nodig. Uiteraard wordt deze meegeleverd bij de decoder voor digitale televisie.

Ik heb een alarmsysteem, werkt dit in combinatie met glasvezel?

Alarm systemen voorzien steeds meer in nieuwe techniek. Glasvezel is zo’n nieuwe techniek. Nieuwe klanten van alarmsystemen krijgen kastjes uitgeleverd die al zijn ingericht voor deze nieuwe techniek. Bestaande klanten van alarmering doen er goed aan navraag te doen bij hun leverancier. Veelal is een omwisseling van een kastje voldoende. Advies: leg de vraag voor aan uw leverancier. Zij kunnen u voorzien in het juiste antwoord of aanpassing noodzakelijk is.

Coöperatie

Heeft Sterk Midden-Drenthe combinatie pakketten voor internet, televisie, telefonie mobiele telefonie en hotspots?

Sterk Midden-Drenthe is ontstaan vanuit de tweedeling van goede internetmogelijkheden binnen de gemeente Midden-Drenthe. In de dichtbebouwde grotere kernen zoals Beilen, Westerbork en de Smilde’s zijn snellere tot zeer snelle internet voorzieningen via de coaxkabel en glasvezel aanwezig. Het buitengebied en de kleine kernen hebben slechts de oude telefoonkabel of mobiel internet beschikbaar. Beide voldoen binnenshuis niet aan de verwachtingen die tegenwoordig aan snelle internetverbindingen en bereikbaarheid worden gesteld. Daarmee bestaat een behoefte die door de grote marktpartijen niet is en of wordt ingevuld. Vanuit deze positie heeft het burgerinitiatief stappen ondernomen om dit marktfalen te helpen oplossen. Inmiddels wordt een hoogwaardig glasvezelnetwerk uitgerold door Sterk Midden-Drenthe. De prioriteit ligt bij het realiseren van dit netwerk. De klus is enorm. Het betreft een uitrol over een grondgebied van 365km² (voor het gemak: een oppervlak van 20 x 18 km).  Het netwerk wordt aangelegd op basis van een financiering ingericht vanuit gemeenschapsgelden. Sterk Midden-Drenthe is een jonge organisatie waarbij de financiële armslag niet vergelijkbaar is met die van de grote telecom maatschappijen. Het is Sterk Midden-Drenthe er alles aan gelegen om allereerst te voorzien in de primaire behoefte van snel internet, juist voor die adressen waar het vooralsnog ontbreekt. Secundaire zaken als hotspot en mobiele abonnementen hebben daarbij niet de prioriteit op dit moment. Buiten dat is de markt voor mobiele abonnementen fors in beweging en zijn de marges flinterdun. Daarom is een investering in dergelijke voorzieningen momenteel niet aantrekkelijk en kunnen consumenten op dit moment vanwege de stevige concurrentie goedkoper een mobiel abonnement afnemen bij de grote providers met landelijke en internationale dekking.

Ook ten aanzien van hotspots geldt dat Sterk Midden-Drenthe gericht is op het oplossen van lokale en regionale tekortkomingen. Gebruikers die er de voorkeur aan geven om gebruik te kunnen maken van combi pakketten waarin ook hotspots en mobiele telefonie zijn opgenomen kunnen daarom niet door Sterk Midden-Drenthe worden bediend.

Wat houdt de coöperatietoeslag in?

Uit de abonnementen die klanten afsluiten bij providers komt een deel terug voor het gebruik van het netwerk. Dat bedrag is niet toereikend om de duurdere aanlegprijs in het buitengebied te bekostigen en een gezonde exploitatie te kunnen doen. Om tot een houdbare en duurzame situatie te komen is de coöperatietoeslag, ook wel de ‘buitengebied-toeslag’, à 11 euro per maand ingebracht. Deze wordt door de coöperatie geïnd.

Wat is de relatie tussen de providers en de coöperatie Sterk Midden Drenthe?

De Coöperatie legt het glasvezelnetwerk Sterk Midden Drenthe aan voor al die aansluitadressen in Midden Drenthe die nu nog geen glasvezelverbinding hebben. De Coöperatie wordt daarmee dus ook eigenaar van dit netwerk. Aan een netwerk zonder diensten heb je niet veel. Het zijn providers die diensten zoals TV, internet en telefonie aanbieden. Op het netwerk van Sterk Midden Drenthe zijn drie providers toegelaten. Dat zijn Trined, Stipte en Fiber. Dit zijn onafhankelijke partijen die geen andere verbintenis hebben met Sterk Midden Drenthe dan dat zij de diensten over dit netwerk mogen leveren. De relatie tussen de providers en Sterk Midden Drenthe is een samenwerkingsverband met behoud van eigen onafhankelijkheid. De Coöperatie heeft een netwerk en de providers een dienstenpakket die gezamenlijk de voorziening bij u thuis kunnen leveren. Zonder diensten is er geen TV, internet en telefonie op het netwerk beschikbaar, maar zonder netwerk kan de dienstenleverancier zijn product niet aan de gebruiker aanbieden. Providers betalen een gedeelte van het abonnement maandbedrag aan Sterk Midden Drenthe als vergoeding voor het gebruik van ons netwerk. Dit bedrag samen met de 11 euro toeslag coöperatie is toereikend om een financieel gezonde organisatie neer te zetten die aan haar financiële verplichtingen zoals o.a. aflossing rente en andere operationele kosten te kunnen voldoen.

Wat is het verschil tussen Coöperatie Sterk Midden Drenthe en een service provider?

De Coöperatie Sterk Midden Drenthe is verantwoordelijk voor de aanleg van het actieve en passieve glasvezelnetwerk. De Coöperatie zorgt ervoor dat de glasvezelkabel daadwerkelijk in de grond gelegd wordt en dat de voorziening bij u in huis wordt aangelegd en voor de providers operationeel is voorbereid. De Coöperatie Sterk Midden Drenthe legt dus het fysieke netwerk aan, de service providers zorgen er voor dat u ook gebruik kunt maken van het netwerk. Een service provider levert diensten over het netwerk dat Coöperatie Sterk Midden Drenthe heeft aangelegd. U kunt het vergelijken met de spoorwegonderdelen Prorail en de NS: Sterk Midden Drenthe legt de rails en seinen aan en de service providers zorgen ervoor dat u met de trein van A naar B komt.

Is er al besloten wat voor coöperatie het gaat worden?

Er is een Coöperatie opgericht met uitgesloten aansprakelijkheid. Daarbij kunnen de gebruikers en bestuursfunctionarissen niet aansprakelijk worden gesteld voor schulden ontstaan bij vermindering van de bedrijfsresultaten mits daar met name voor de bestuurders geen nalatigheid aan ten grondslag ligt.

Kun je ook lid worden van de coöperatie zonder abonnement van een provider maar wel de glasvezel voor de toekomst?

Nee, je kunt alleen lid worden van de  coöperatie als je diensten afneemt via een provider.

Hoe gaat het met het lidmaatschap van de coöperatie als je gaat verhuizen?

Zodra je diensten afname stopt kun je geen lid meer zijn van de Coöperatie. Het is immers een voorwaarde dat je als ingezetene van het aansluitgebied ook daadwerkelijk diensten afneemt. Als je echter verhuist binnen het aansluitgebied en op het nieuwe adres weer glasvezel neemt, wordt je vanzelf weer lid van de Coöperatie. Als je echter verhuist naar een adres buiten de gemeente Midden Drenthe vervalt het lidmaatschap.

Wat gebeurt er met de opslag van € 11,- als je na de contractperiode overstapt naar een ander?

Iedere provider op ons netwerk levert diensten die door hen worden gefactureerd. De verplichte toeslag buitengebied wordt door de coöperatie geïnd. U heeft altijd te maken met deze toeslag, ongeacht provider. Zelfs als in de toekomst nieuwe providers tot het netwerk kunnen worden toegelaten zult u de toeslag moeten betalen.

Is het voor de leden niet onzeker om nu al toe te treden tot een coöperatie?

De coöperatie heeft een uitgesloten aansprakelijkheid (u.a). Leden lopen geen risico maar delen wel mee in de winst.

Zijn er al statuten, voorwaarden opgesteld met daarin toelichting over één en ander?

De statuten van de coöperatie kunt u hier downloaden.

Zijn er kosten verbonden aan een aansluiting van Sterk Midden Drenthe?

Aan uw aansluiting van Sterk Midden Drenthe zijn op zich geen kosten verbonden. Als u, na de installatie van het Sterk Midden Drenthe glasvezelmodem, een abonnement afneemt voor bijvoorbeeld televisie, telefonie en/of internetdiensten bij een service provider, dan betaalt u daarvoor abonnementskosten waarin de aansluitkosten verwerkt zijn. Mocht u in deze aanlegfase geen glasvezelaansluiting hebben genomen en u wilt later toch aangesloten worden op het glasvezelnetwerk, dan kan Coöperatie Sterk Midden Drenthe u wel aansluitkosten in rekening brengen.  De  Coöperatie zal in overleg met de aannemer er naar streven deze kosten zo laag mogelijk te houden.

Als ik mijn abonnement opzeg en geen gebruik meer wil maken van het glasvezel netwerk, moet ik dan nog steeds de 11 euro lidmaatschap voor de coöperatie betalen?

Nee, omdat het lidmaatschap gekoppeld is aan afname van diensten. Als u geen abonnement heeft dan kunt u ook geen lid zijn van de Coöperatie.

Wat als ik verhuis naar een woning binnen het glasvezel gebied die niet is aangesloten op het netwerk, moet ik dan aansluitkosten alsnog betalen?

In dit geval zou u de extra kosten voor aansluiting in mindering kunnen brengen op de aankoopprijs van de woning.

Waar kan ik de jaarrekening van de cooperatie Sterk Midden-Drenthe vinden?

De jaarrekening van de cooperatie wordt na goedkeuring door de ledenraad gepubliceerd via de Kamer van Koophandel.

Providers

Waarom wijkt mijn internetsnelheid af van de beloofde snelheid?

Regelmatig ontvangen wij vragen over de internetsnelheid nu steeds meer mensen worden aangesloten op ons netwerk.

Weet u hoe u de snelheid van uw internetverbinding kunt meten?

U meet de snelheid van uw verbinding met een computer die via een netwerkkabel is aangesloten op uw FRITZ!Box. Liefst een UTP-kabel categorie 5. Een draadloze test via wifi kan ook, maar is niet representatief.

Controleer wel eerst of de netwerkaansluiting van uw computer een snelheid van 1000 mb/sec kan verwerken. Sommige oudere computers hebben een doorvoersnelheid van slechts 100 mb/sec en kunnen niet maximaal profiteren van de hoge snelheid van glasvezel.

Zorg ervoor dat er geen andere gebruikers op uw netwerk zijn als u gaat testen. Dus geen Spotify of Netflix actief tijdens de test. Heeft u alles gecontroleerd? Sluit dan alle programma’s op uw computer, start uw internetbrowser en ga naar: http://beta.speedtest.net/nl.

Als u de test op deze website uitvoert, krijgt u een betrouwbaar beeld van uw download- en uploadsnelheid.

Laat u ons weten wat uw resultaten zijn? U kunt ze onder dit bericht plaatsen.

Wat is het verschil tussen DVB-C en IP-TV (ITV)?

Trined levert DVB-C televisie. Dit is televisie kijken zoals via Digitenne, de schotel of Ziggo. DVB-C televisie kijkt u via een zogenaamde coax kabel. Op het witte kastje (het modem) dat door de BAM wordt gemonteerd in de meterkast, sluit u een coax kabel aan en die verbindt u met de televisie.

Stipte en Fiber leveren standaard IP-TV, interactieve televisie. Dit is televisie kijken zoals via KPN. Interactieve televisie kijkt u via een UTP kabel. Het witte kastje dat door de BAM in de meterkast wordt gemonteerd, wordt verbonden met de Fritzbox router en vanuit deze router sluit u een UTP kabel aan op de mediabox (een zwart kastje dat door uw provider geleverd wordt) dat bij de TV komt te staan. Dit kastje wordt verbonden met de televisie door middel van een HDMI kabel.

Bij Trined kunt u overigens ook Interactieve televisie afnemen, maar dat moet u dan wel aankruisen op het inschrijfformulier. Er moet dan naast de coax kabel, een UTP kabeltje worden aangesloten.

Wat is het voordeel van Interactieve Televisie (IP-TV)?
Bij interactieve televisie kunt u live pauzeren, opnemen, televisie kijken op PC, laptop of mobiel, opnemen in de cloud en nog veel meer. Zie hiervoor de onderstaande tabel:

 

Omschrijving DVB-C iTV
Bekabeling Coax UTP
Live TV kijken Ja Ja
Zenders in HD Ja Ja
Programmagids Ja Ja
Radio digitaal Ja Ja
Radio analoog Ja –
Ontvanger nodig per televisie Nee Ja
Extra zenders of televisie ontvanger Optie (alleen met CI module) Ja
Opnemen Optie (alleen als u een tv ontvanger heeft met een harddisk) Ja
Gelijktijdige opnames 1 6
Opname in de cloud – Ja
Opnames afspelen op alle apparaten – Ja
Opname maken via app – Ja
Uitzending gemist/ Replay – Ja
Begin gemist/ Restart – Ja
Live tv pauzeren – Ja
Tv op mobiel, tablet, pc, laptop – Ja
Video on demand – Ja

Indien het hele huis reeds bekabeld is met coax kabels, zoals bij veel Ziggo klanten het geval is (of bij meerdere televisies indien er via de schotel gekeken wordt), dan is een overstap naar Trined (DVB-C TV, dus via coax) erg eenvoudig. U sluit een coax kabel aan op het modem (het witte kastje dat BAM in de meterkast monteert) en klaar. Met coax kunt u eenvoudig meerdere televisies aansluiten. Let op! Als u extra zenders neemt bij Trined, dan heeft u een kaartlezer of CI module in uw televisie nodig.

Indien er geen netwerk van kabels in uw huis ligt, dan zijn alle mogelijkheden open. U kunt dan bijvoorbeeld ook voor IP-TV kiezen van Stipte of Fiber en de voordelen ervaren van interactieve televisie. Bij interactieve televisie wordt iedere televisie voorzien van een zogenaamde media box (een zwart kastje) bij de televisie.

Is de snelheid die door de providers geboden wordt naar alle verbindingen over de gehele wereld gegarandeerd?

De snelheid van de internetverbinding wordt bepaald door de traagste schakel in de keten. Het glasvezelnetwerk van Sterk Midden-Drenthe is van het type point-to-point. Dat wil onder andere zeggen dat iedere gebruiker zijn eigen glasvezel heeft vanaf de centrale kast naar zijn huis. Daarin vindt geen deling op straat/wijk niveau en/of buurman plaats. Dit in tegenstelling tot coaxnetwerken. Al deze individuele glasvezels komen uiteindelijk in het netwerk samen om via een de verbinding (darkfiber) met het landelijk netwerk te worden geschakeld naar de datacentra.

De inrichting van het netwerk en in het bijzonder van de apparatuur in de schakelkasten van ons eigen netwerk bepaalt de maximaal haalbare snelheid op het glasvezelnetwerk van Sterk Midden-Drenthe. In ons netwerk wordt iedereen aangesloten met een maximale poortsnelheid van 1000mb ofwel 1 gb. Voor grootgebruikers kan dit zelfs worden verhoogd tot 10gb en in extreme situaties zijn 40 gb poorten in de ring van de acht schakelkasten binnen ons netwerk beschikbaar. Toch kan de gebruiker van het internet op ons netwerk deze snelheden niet bij alle websites, clouddiensten of andere verbindingen over de gehele wereld bereiken. Oorzaak daarvan is dat de traagste schakel in de gehele keten naar mondiale websites de bepalende factor is. Clouddiensten reguleren de datastromen die binnen hun datacentra verwerkt kunnen worden, met het oog op hun bereikbaarheid. Websites hebben veelal hostingcapaciteit ingekocht en daarmee is de hoeveelheid data die tegelijkertijd de website kan aanspreken beperkt.

Voor verbindingen met skype is niet alleen de snelheid van ons netwerk bepalend maar juist ook die van de ontvanger.

Vergelijk het met ons drinkwaterstelsel. Grote dikke buizen vervoeren het water tussen de drinkwaterbedrijven en haar gebruikers. Enorme hoeveelheden kubieke meters water worden per seconde getransporteerd. Toch loopt uw emmer onder de kraan niet in een seconde over. De hoeveelheid die uit de kraan maximaal kan stromen wordt bepaald door de dikte van de in uw huis aangebrachte waterleiding. Sterker nog zelfs bij een dikke waterleiding met een standaard kraan zal de water doorloop worden bepaald door de maximaal te verwerken hoeveelheid water door de kraan.

Bij het gebruik van internet is dat niet anders. De kwaliteit/snelheid van uw verbinding via skype of met de cloud of met een website ergens op de wereld wordt bepaald door de denkbeeldige kraan die ergens tussen u en de clouddienst, website of mede-skyper in de verbinding bestaat.

Als de provider een specifieke snelheid garandeert, dan biedt hij u een verbinding via het internet aan waarbij binnen het netwerk (via de landelijke verbinding tot in de datacentra waarop het verkeer is geregeld) dit ook daadwerkelijk gehaald wordt. Hij kan die snelheid niet garanderen voor de andere zijde van de verbinding waarmee u via het internet contact legt. Daar zijn de voorwaarden afhankelijk van de desbetreffende netwerken en dus ook providerdiensten.

Wat is een serviceprovider?

Een service provider is een organisatie die diensten levert over, in dit geval, het glasvezelnetwerk. Naast internet verzorgen de meesten ook telefonie- en televisiediensten. Daarnaast kunnen aanvullende diensten (zoals bijvoorbeeld voor gebouwbeveiliging) worden aangeboden. U kunt een abonnement afnemen bij een beschikbare service provider naar keuze.

Kan ik mijn abonnement annuleren, omdat de tijd tussen aanmelding en de feitelijke aanleg zo lang geduurd heeft?

Indien iemand wil annuleren, terwijl deze nog niet aangesloten is, dan moet men in eerste instantie contact op nemen met de provider. Met die partij is immers een contract afgesloten.

Wat als iemand wil annuleren omdat men verwacht te gaan verhuizen?

Als men verhuist binnen het aansluitgebied, dan dient men contact op te nemen met de provider waarmee het contract afgesloten is en geeft men de verhuizing door. Het abonnement verhuist dan mee naar het nieuwe adres en het abonnement op het oude adres komt te vervallen. Als men verhuist naar een adres buiten het aansluitgebied, dan dient men ook contact op te nemen met de provider om de verhuizing door te geven.

Kan ik mijn abonnement annuleren, omdat er een goedkopere aanbieding is van bijvoorbeeld Ziggo of KPN?

Zo lang er niet is aangelegd, geldt de termijn van minimaal 1 jaar abonnement betalen nog niet. In deze fase kan men dus opzeggen. Echter na de start van de aanleg, op 8 maart 2017, dient iedereen een betalend abonnement met de coöperatie te hebben. Het nu nog afsluiten van een voordelig abonnement – terwijl er reeds wordt aangelegd – kan betekenen dat er dubbele kosten ontstaan.

De provider gaat helpen bij het opzeggen van huidige abonnementen. Omdat niet alle providers zijn aangesloten bij de opzeggingscentrale (KPN e.d. natuurlijk wel, maar van de kleintjes of onbekende niet allemaal), kan dit betekenen dat sommige abonnementen door de nieuwe provider worden opgezegd en er voor andere providers die niet zijn aangesloten, er een standaardbrief beschikbaar wordt gesteld die men zelf moet versturen. Natuurlijk wordt in overleg met de nieuwe provider de overstapdatum vastgesteld. Men kan er ook voor kiezen om een kleine overlap te nemen, zodat men zeker is van diensten. Men kan ook op de precieze datum overstappen, zodat er geen dubbele lasten ontstaan.

Wat gebeurt er in het geval dat iemand zich niet meer kan herinneren dat hij/zij een contract heeft afgesloten of dat iemand gewoon niet meer op het opgegeven adres woont?

Alle afgesloten contracten zijn bij de coöperatie en de providers bekend, hier is ook voor getekend. De provider is degene die dit met de abonnementhouder verder dient te regelen. Indien iemand niet meer op het adres woont en dit niet heeft doorgegeven, vervalt het contract pas als de opzegging heeft plaatsgevonden. Het is dus raadzaam om dit zo snel mogelijk te doen, om kosten te voorkomen voor een abonnement waar je geen gebruik van maakt.

Is het makkelijk om over te stappen?

Ja, bij inschrijving krijg je een document aangeleverd van de nieuwe provider, die u zelf kunt insturen naar de oude provider om de omzetting een feit te laten worden. Een groot voordeel is dat u een nieuwe verbinding in huis krijgt, waardoor de koperlijn overbodig wordt. Er is dus geen omzetting op een en dezelfde lijn. Bij wijze van spreken kunt u beide verbindingen een maand laten bestaan zodat de overname perfect gaat.

Is het mogelijk om over deze glasverbinding bijv. Ziggo of KPN diensten af te nemen?

Voor dit moment werken wij met een drietal providers te weten Fiber , Stipte  en Trined die beiden een rijke ervaring en deskundigheid hebben op het leveren van diensten lokaal regionaal en landelijk. Partijen als KPN en Ziggo doen nu nog niet mee maar gezien het open karakter van het netwerk kan dat in de toekomst zomaar veranderen.

Hoe lang loopt het contract bij de providers als ik mij aanmeldt?

De contractduur is 1 jaar. Daarna kunt u volgens de wettelijke regels maandelijks opzeggen

Wat gebeurt er met mijn lopende abonnement?

Het is wettelijk bepaald dat (af)lopende contracten met providers stilzwijgend met telkens 1 maand verlengd worden. Het is dus niet nodig om nieuwe contracten af te sluiten. Bestaande contracten worden immers per maand stilzwijgend verlengd. Zijn daarna dan ook per maand opzegbaar. Juist als uw huidige contractperiode met opzeg beperking zou aflopen, voordat wij met de aanleg in uw gebied beginnen. Als we een aanvang gaan nemen met de aanleg in uw gebied wordt er contact met u opgenomen door de nieuwe provider. U kunt daarbij niet alleen het gehele abonnement nog herzien, maar ook aangeven dat u nog lopende abonnementen heeft. Middels een standaard formulier wat u krijgt en dat u naar uw huidige provider/leverancier kunt opsturen, zegt u op bij de huidige provider en machtigt u de providers onderling de exacte datum van de overdracht goed te regelen.

Kun je tussentijds wisselen van provider als je niet tevreden bent?

Na je contracttermijn van 1 jaar kun je vrij overstappen naar een andere provider of pakket dat op ons netwerk wordt aangeboden. Voortijdig overstappen kan helaas niet omdat de wet dat zo heeft geregeld.

Ik heb nu interactieve televisie met de optie opnemen/afspelen, kan dit met glasvezel ook?

Voor interactieve televisie kunt u bij alle drie providers terecht. Elke provider kan interactieve televisie leveren met o.a. programma gemist, video on demand en programma opnemen in de cloud.
Daarnaast levert Trined televisie via een coax aansluiting (DVB-C met Hbbtv). Het standaard zenderpakket komt ongecodeerd binnen zodat meerdere tv’s via het splitsen van de coax-kabel aangesloten kunnen worden. Voor de zenderuitbreidingen zoals b.v.Foxsport en Ziggosport is voor DVB-C een set-up-box met smartcard nodig.
Opnemen van programma’s moet met een eigen HDD recorder of op een externe usb harde schijf. Voor dit laatste moet uw ontvanger wel een geschikte USB uitgang hebben om de harde schijf op aan te sluiten.

Is mijn huidige CI-module ook geschikt als houder voor mijn nieuwe smart card?

De enige CI-modules die geschikt zijn voor gebruik op ons signaal zijn Ziggo Gecertificeerde CI-modules. Modules die gebruikt worden voor satellietontvangst (Canal Digitaal)  zijn niet geschikt en zullen ook niet functioneren.

Wanneer ben ik particulier en wanneer zakelijk?

U neemt  een zakelijke aansluiting als u 24/7 365 dagen per jaar een snelle storingsdienst wil hebben.

Ik heb nu een router in bruikleen, als ik wordt aangesloten op glasvezel krijg ik hier dan een vervangende router voor terug?

De router die u nu in bruikleen heeft van uw huidige provider gaat, als u eenmaal bent omgezet naar één van de providers op het glasvezelnetwerk van Sterk Midden-Drenthe, retour naar uw oude provider. U wordt voorzien van een nieuwe router door de Coöperatie.

Krijg ik een vast IP-adres?

Bij een consumenten abonnement ontvangt u niet standaard een vast-ip adres. Technisch is het wel mogelijk, wanneer u dit wenst kunnen wij dit tegen betaling voor u activeren.

Ik heb nu kabel, is het glasvezelpakket vergelijkbaar qua snelheid en kosten?

Het glasvezelpakket is sneller. Met snelheden van minimaal van 100mb/sec oplopend tot 1000mb/sec en dan ook nog eens symmetrisch, dat wil zeggen gelijke snelheid upload en download. De upload snelheid bij kabel is ongeveer 1/10 van de downloadsnelheid, die de kabelmaatschappij haar klanten biedt. Vanaf € 60,95 heb je deze pakketten binnen handbereik. Ben je voor de toekomst voorzien van een snel en stabiele internetvoorziening en draag je bij aan de leefbaarheid van het buitengebied waar de snelheden op slechts 1,5-4,5 mb/sec momenteel bestaan.
Juist door iedereen dus ook kabel gebruikers mee te laten doen in onze coöperatie kunnen we voor iedereen in het buitengebied dezelfde snelheid aanbieden en bestaat er geen tweedeling meer in de kwaliteit van internet televisie en telefonie.

Ik heb geen computer, waarom moet ik perse internet in mijn pakket?

Omdat tv en telefonie via glasvezel gaan over het internet. Vandaar dat u bij deze twee diensten ook altijd internet hebt. Het klopt dat niet iedereen een computer heeft. Met name ouderen hebben er geen en zullen er nu ook niet een willen aanschaffen. Logisch. Maar zorg gaat steeds meer gebruik maken van internet. Een tablet is wellicht een goedkopere en makkelijkere oplossing, zodat er straks toch zorg ontvangen kan worden via de internetdiensten.

Kan ik mijn telefoonnummer en/of e-mailadres behouden?

Telefoonnummers kunnen worden meegenomen. Hetzelfde geldt voor emailadressen. Deze kunnen, eventueel gehuurd bij die providers, blijven bestaan. Wij adviseren echter om over te stappen op een algemeen e-mailadres te gaan, zoals gmail of hotmail, zodat u altijd hetzelfde e-mailadres hebt en nooit met omzettingen te maken krijgt.

Wat is interactieve televisie, tablet televisie en HbbTV?

Interactieve televisie is een voorziening waarmee je programma gemist; tv pauzeren, opnemen en vele andere functies met je TV kunt benutten.

Tablet televisie is alleen een voorziening om televisie te kunnen kijken op een tablet of smartphone als je in je eigen thuisnetwerk bent.

HbbTV staat voor Hybrid Broadcast Broadband Televisie. Dit is een open standaard die tv combineert met internetdiensten. Het lineaire digitale tv-signaal dat via satelliet, ether of kabel wordt ontvangen kan zo verrijkt worden met extra informatie. Je kan met HbbTV extra informatie direct met de rode knop oproepen. Steeds meer Europese omroepen omarmen HbbTV als platform voor interactiviteit, waardoor er ook meer tv’s en settopboxen op de markt komen die dit ondersteunen. HbbTV voorziet in veel zaken die je ook onder de interactieve televisie terug kunt vinden. Veelal dan wel via het gratis internetplatform. De meeste nieuwe tv’s tot zo’n beetje 2-3 jaar terug hebben een smartfunctie waarmee op de televisie internetfuncties beschikbaar zijn gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld Uitzending Gemist zien via de computer.

 

Kun je via glasvezel 2 tv’s op verschillende kanalen tegelijk kijken?

Dat kan zowel bij DVB-C (coax-kabel naar tv) als bij IP-tv (utp-kabel naar mediabox bij tv) Bij DVB-C kan de coax naar meerderer tv’s gesplitst worden.
IP-tv is een afgeschermde omgeving en heeft geen smartcard nodig. Voor iedere tv is wel een extra mediabox nodig.

Aanleg

Heeft het Internet of Things (IoT) hoge internetsnelheden nodig?

Het Internet of Things omvat apparatuur die met een slimme chip aan boord in staat is informatie over het internet te versturen. Informatie die voor een wasmachine zegt of het elektrische net veel stroomgebruikers heeft en de stroomprijs daardoor duurder is, of dat je gebruik kunt maken van dal momenten zonder dat u daar iets voor hoeft te doen. Koelkasten die de versheid van uw producten bewaken. Kortom allerlei vormen van domotica die het leven in uw thuissituatie kunnen ondersteunen. Kenmerk van deze Internet of Things is hun beperkte datagebruik. Deze data, zelfs bij veel apparaten, die over deze mogelijkheden beschikken (misschien al bij u thuis) gebruiken veel minder data dan het streamen van een 4K televisie-uitzending.

Het netwerk aangelegd door Sterk Midden-Drenthe heeft meer dan voldoende mogelijkheden en capaciteit om de stroom van data te kunnen verwerken. Ook bij  de te verwachten explosieve groei van domotica.

Daarnaast zijn afspraken gemaakt met de actieve operator over upgrade mogelijkheden van de apparatuur in de schakelkasten als ontwikkelingen van datagebruik daarom vragen.

Om deze ontwikkeling voor te kunnen blijven heeft Sterk Midden-Drenthe zelf de Backhaul (verbinding via het landelijk netwerk naar het eerste landelijk Data Center) als darkfiber ingekocht. Darkfiber heeft het voordeel dat wij zelf de benodigde capaciteit kunnen regelen en niet worden begrensd door een maximaal toelaatbare datastroom zoals bijvoorbeeld een 10 gb verbinding. Door zelf extra apparatuur in de verbinding te plaatsen, kunnen wij tot veelvouden hiervan schakelen.

Sterk Midden-Drenthe heeft haar oog gericht op toekomstige ontwikkelingen en beoogd met haar netwerk deze mogelijkheden voor haar gebruikers beschikbaar te maken.

Krijgen alle huishoudens een schouwer van BAM over de vloer?

Alle adressen in het buitengebied krijgen bezoek van de schouwer. Of je nu wel of geen abonnement hebt afgesloten. De schouwbrief met de aankondiging dat schouwers langskomen (met herkenbare kleding en pasje) wordt aan alle adressen verstuurd. Dit gebeurt per POP-gebied. De gemeente is opgedeeld in gebieden, behorende tot een POP, een soort elektriciteitshuisje. De schouwbrief is een gezamenlijke productie van BAM en Coöperatie Sterk Midden-Drenthe.

Klopt het dat we in de aanleg en ook daar waar geen adressen aan te sluiten zijn (omdat er al glasvezel ligt) we waarschijnlijk toch moeten graven om het doorgaande tracé te kunnen maken?

De glasvezel loopt ook door gebieden waar reeds glasvezel ligt. Dit moet omdat we van het ene naar het andere gebied moeten en de meest efficiënte route gekozen is. In een zogenaamd zwart gebied (waar reeds glasvezel, coax en koper aanwezig is) sluit de coöperatie geen adressen aan. Ter voorbeeld: de glasvezelkabel wordt dwars door het centrum van Westerbork gegraven en hier zullen geen adressen aangesloten worden.

Waar wordt het glasvezelmodem geplaatst?

De glasvezel wordt normaal gesproken aangelegd tot in de meterkast. Hier wordt het glasvezelmodem gemonteerd. Dit alles gebeurt in overleg met de schouwer. Indien men een andere plaats wil voor het modem en binnenkomst van de glasvezel, dan kan dit geregeld worden in overleg met de schouwer. Echter de plaats dient altijd zich binnen twee meter van de gevel te bevinden. Dit om te voorkomen dat we grote kosten en risico’s gaan krijgen. De route van de glasvezel door de tuin naar de gevel moet efficiënt zijn en wordt in overleg met de bewoner vastgesteld.

Indien men andere varianten wil van de aanleg door de tuin of de aansluitplaats van het modem in het huis, dan kan dit leiden tot meerkosten voor de bewoner.

Let op! De bewoner dient zelf te zorgen voor twee ongebruikte stopcontacten voor de aansluiting van het modem en de door de provider meegeleverde (wifi) router. De bewoner is verder ook zelf verantwoordelijk voor het aanleggen van de juiste bekabeling tussen router en apparatuur.

Hoe wordt het modem aangesloten?

Bij het afsluiten van een abonnement kon men kiezen voor een monteur thuis (kost geld) of zelfinstallatie (met hulp op afstand en installatiegarantie). Indien men zelf installeert en het lukt niet, dan zal een monteur langs moeten komen. Dit is niet gratis, maar kost hetzelfde als wat de abonnementhouder moet betalen, die op voorhand een monteur tegen betaling had aangevraagd.

De coöperatie heeft een groepje technische vrijwilligers geformeerd, die in geval van een mislukte installatie eventueel kunnen helpen. Geen aanleg van kabels of stopcontacten, maar kijken of er goed geïnstalleerd is en of de stekkers in de juiste contacten zitten. De ervaring van de providers is dat 75% van de klachten die ze krijgen na activatie te maken hebben met een verkeerde installatie thuis door bewoners zelf.

Klopt het dat we nu bij alle adressen buiten het Reggefiber gebied de glasvezel tot aan de gevel brengen? Ook waar geen abonnement is afgenomen?

 

Als er geen financiële tegenvallers in de uitrol ontstaan en de coöperatie voldoende middelen heeft, sluiten we alle adressen in het buitengebied ‘home connected’ aan. Dit betekent dat er door BAM een glasvezelaansluiting in ieder huis gebracht wordt, of er nou een glasvezelabonnement is afgesloten of niet. Pas als er een abonnement wordt afgesloten, wordt deze aansluiting geactiveerd (‘home activated’). Als er onvoldoende financiële ruimte is, dan worden alleen de abonnementhouders ‘home connected’ aangesloten (en meteen ‘home activated’). Indien we alle adressen ‘home connected’ aanleggen, dan gebeurt dat in principe tot in de meterkast. Indien een bewoner dit niet wil, dan leggen we de glasvezel op een rolletje tot aan de gevel. Wil een bewoner ook niet dat we door zijn tuin graven, dan leggen we het rolletje glasvezel tot aan de erfgrens.

Sterk Midden-Drenthe U.A.

Weijerdstraat 7
9411 PJ Beilen
10:00 - 17:00 uur

T 0593-760021
E info@sterkmiddendrenthe.nl 

Zoeken

Klantenservice

Actuele storingen/werkzaamheden
Storing melden

Laatste nieuws

  • Servicebijeenkomsten
  • Informatieavond FRITZ!Box groot succes!
  • Alles wat u moet weten over uw glasvezelaansluiting
  • Informatie avond producten Fritz!box

Aanmelden nieuwsbrief

Volg Sterk Midden-Drenthe

Facebook
Twitter

Copyright Ⓒ 2016 Coöperatie Sterk Midden-Drenthe U.A.

Coöperatie Sterk Midden Drenthe U.A. is wettelijk verplicht om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en u te informeren over het gebruik daarvan op de site. OkLees verder